Handel kontra näthandel

Idag deltog vi på ett frukostmöte i Årjäng i ledning av Nordmarkens Näringsliv. Temat för dagens frukostmöte fokuserade på handel. Hur det ser ut idag, hur vi kan samarbeta för att optimera handeln i hela kommunen, vad som behöver göras och vad som är nästa steg. Representanter från den lokala handeln var på plats och pratade om sina utmaningar och vilka möjligheter man greppade. Lars-Erik Eröy talade klokt och insiktsfullt om näthandel kontra fysisk handel. Men vi hade gärna sett ännu mer digitalt fokus utöver hans föredrag där man fick lyfta den digitala nyttan för fler företag. Låt oss förklara.

Vad har det här med oss att göra?
Vi brinner för att skapa bättre affärer i inte bara Värmland, utan här i Nordmarken. Man fastnar lätt i att avgränsa handel i en kommun till en storgata, ett shoppingcenter eller till att beröra endast detaljhandel. Men det är så mycket större än så. Vi i glesbygdsområden är i stort behov av attraktiv handel i form av en attraktiv storgata som lockar med ett fint utbud, och ett shoppingcenter som lockar många norrmän hit för att köpa sällanvaror. Men. Under frukostmötets gång glöms det lätt bort att rummet är fullt av företagare. De är bosatta på orten och bryr sig således om kommunens attraktivitet. Men de är också handlare, det är vi alla. Och detta gäller inte bara på ett frukostmöte i västra Värmland, utan i allas vår vardag.

Kundernas köpprocess ligger online
Är vi alla handlare? Ja men såklart! Är vi alla berörda av näthandel? Ja men såklart! Vare sig det handlar om att man köper, beställer och betalar en vara online eller ser varan online (exempelvis i ett sammanhang på facebook) och sedan går till butiken för att betala och hämta hem den är det ändå under samma kategori. Näthandel. Kundernas köpprocess ligger online och det är upp till oss företagare att försöka styra den, leda och påverka den. Se till att skapa ett behov av vår produkt oavsett om det är en tjänst eller vara och vare sig du kan betala den online eller ej.

Genom sociala medier exempelvis kan vi skapa ett behov hos vår målgrupp vare sig det handlar om en lokal och liten chokladbutik eller en stor, nationell organisation som tillhandahåller redovisning eller konsulttjänster. Detta behovet väcker vi genom digital kommunikation och vi tillgodoser det genom digital kommunikation. Att sälja lösningen genom att exempelvis spara tid med den faktureringstjänst man erbjuder, få en fulländad outfit genom att digitalt boka en halvtimmes gratis klädcoaching på den lokala klädbutiken eller genom att utveckla sitt ledarskap kunna skapa ännu bättre resultat i sin egen organisation.

Leder du dina kunder genom köpprocessen?
Idag tror jag att allting flyter mer samman och vi kan kanske inte längre tala om handel kontra näthandel om varor kontra tjänster. Förstår ni hur jag resonerar? För företag och företagare berör detta oss alla. Vi behöver finnas där våra kunder befinner sig – och de befinner sig online. 77% av alla internetanvändare använder sociala medier. Har ditt företag en bra närvaro där? Hjälper du kunderna lösa deras problem? Har du funderat vad din affärsidé faktiskt löser för problem för kunden. Våga glömma den fysiska varan eller tjänsten ett ögonblick. Leder du kunderna till köp genom er digitala kommunikation? Om inte är det hög tid att verkligen göra detta.

Många företagare och handlare säger att kunden nu är expert när de kommer in i den fysiska butiken. De har själva läst på och vet vad de vill ha och tror sig behöva. Detta kan du förekomma genom att se till att du redan varit online och tillhandahållit den information som du vill att kunden ska ha. Information som är värdefull och skapar värde för kunden samtidigt som du tillhandahåller din tjänst och leder dem till et köp hos dig.

Jag tycker det här är enormt spännande och arbetar mycket med att ta fram digital strategi för företag som vill göra just detta ovan (och för all del nedan). Men också att skapa innehåll som leder någonstans och uppmuntrar köp på ett sätt som fungerar. Jag skulle kunna fortsätta i en evighet om de digitala möjligheter jag ser som för få utnyttjar såväl kring storytelling, strategi, innehåll på sociala medier men också att främja till köp. Men jag ska försöka hålla mig och delar istället med mig av mina bästa tips för ett mer digitalt företag som förstår innebörden av att finnas där sina kunder är. Online.

Tips:
· Se till att ni har konton på rätt sociala medier (där era kunder befinner sig).
· Se till att ni har strategiskt innehåll. Det vill säga innehåll som syftar till att uppfylla era nyckeltal, mätbara mål.
· Kommunicera kontinuerligt och skaffa er grundläggande förståelse för hur exempelvis facebooks algoritmer påverkar ert innehåll.
· Se över er webb. Underlätta för köparen, hjälp dem till ett köp.
· Se över statistik: Vad säger den att dina kunder vill ha och gillar?
· Lär känna målgruppen. Att vara lyhörd och ha en dialog med (i motsats till traditionell marknadsförings monolog) lär man sig mycket om vad kunderna vill ha och uppskattar. Och vet man det. Ja då har du ett guldläge, inte sant?

Lämna en kommentar